Jak Powstają Imitacje Kamieni Szlachetnych? Zamienniki Kamieni Szlachetnych: Techniki i P

 

Kamienie szlachetne od wieków fascynują ludzi swoim pięknem i rzadkością. Jednak nie zawsze możemy sobie pozwolić na zakup drogich, naturalnych kamieni. Na szczęście, dzięki różnym technikom, możliwe jest tworzenie naśladownictw kamieni szlachetnych, które wyglądają niemal identycznie jak ich naturalne odpowiedniki. Przyjrzyjmy się kilku popularnym metodom naśladownictwa kamieni szlachetnych.

Kamienie Naturalne Barwione Sztucznie

Kamienie szlachetne często poddawane są różnym zabiegom, aby poprawić ich wygląd. Jednym z takich zabiegów jest sztuczne barwienie. Przykładem może być barwienie agatów, które pozwala uzyskać intensywne, żywe kolory. Inne kamienie, takie jak kwarc czy chalcedon, są poddawane działaniu ciepła, co zmienia ich barwę. Na przykład:

  • Spękany kwarc i jaspis: Barwione żelazocyjankiem żelaza na niebiesko, co daje efekt przypominający lapis lazuli, znane jako „szwajcarskie kamienie”.
  • Karneol i chalcedon: Podgrzewane do 150 °C, co poprawia ich barwę, nadając im intensywniejszy, czerwony odcień.
  • Żółty topaz: Podgrzewany do 300-350 °C, co zmienia jego barwę na żółtą lub różową. Przy wyższych temperaturach zabarwienie znika.
  • Brunatny lub czerwony cyrkon: Podgrzewany do 900-1000 °C, co zmienia jego barwę na niebieską, tworząc tzw. „diament Matara”.

Kamienie Syntetyczne

Syntetyczne kamienie szlachetne są tworzone w laboratoriach. Są to minerały, które mają identyczny skład chemiczny jak ich naturalne odpowiedniki. Proces tworzenia syntetycznych kamieni rozpoczął się na przełomie XIX i XX wieku. Przed uzyskaniem pierwszych kamieni syntetycznych w jubilerstwie próbowano wprowadzić na rynek tzw. kamienie rekonstruowane. Metoda ta polegała na stapianiu proszku lub drobnych kamieni w wysokiej temperaturze, a następnie powolnym ich ochładzaniu. Otrzymywano w ten sposób duże kamienie. Tego rodzaju wtórne utwory istnieją do dziś zwłaszcza w przypadku bursztynu, hematytu, korali, lapis lazuli, malachitu i turkusu.

W 1895 r. udało się Michaudowi otrzymać duże, pięknej barwy rubiny przez stopienie małych kawałków i okruchów. Metoda ta polegała na podgrzewaniu drobnych rubinów w tyglach platynowych do temperatury około 1800 °C, dodając je stopniowo do stopionej masy.

Bursztyn Prasowany (Rekonstruowany)

Specyficzną metodą prasowania (ciągle praktykowaną) jest zgniatanie uplastycznionego w temperaturze 150-200 °C nieforemnego z natury materiału bursztynowego na regularne kamienie jubilerskie (kaboszony, rauty, tafle – każdy kamień z jednej bryłki). Taki materiał jest prawie niemożliwy do odróżnienia od naturalnego lub poprawianego termicznie. Ostatnie lata, upływające pod presją niedoboru surowca naturalnego, wywołały próby prasowania okruchów bursztynu w temperaturze bliskiej progowego punktu mięknienia (140 °C), a nawet jeszcze niższej. Ma to na celu zachowanie specyficznych odcieni barwnych i stopnia przejrzystości użytych składników.

Imitacje Ze Szkła, Plastiku i Innych Materiałów

Imitacje kamieni szlachetnych są wykonane z materiałów, które nie mają takich samych właściwości jak prawdziwe kamienie, ale wyglądają podobnie. Mogą to być szkło, plastik czy inne syntetyczne materiały. Imitacje są zazwyczaj znacznie tańsze i łatwiej dostępne niż prawdziwe kamienie.

Dublety i Tryplety

Dublety i tryplety to sztucznie stworzone kamienie, które składają się z dwóch lub trzech części. Często jedna część wykonana jest z naturalnego kamienia, a druga (lub dwie kolejne, w przypadku trypletów) z materiału sztucznego, takiego jak szkło.

Przykład:

  • Dublety: Mogą składać się z dolnej warstwy wykonanej ze szkła i górnej warstwy z cienkiego plasterka naturalnego kamienia.
  • Tryplety: Mają dodatkową warstwę, która może być wykonana z tworzywa sztucznego, umieszczoną między dwoma warstwami kamienia naturalnego lub szkła.

Podsumowanie

Naśladownictwo kamieni szlachetnych pozwala cieszyć się ich pięknem bez konieczności wydawania fortuny. Dzięki różnym technikom, takim jak sztuczne barwienie, synteza w laboratoriach, tworzenie imitacji oraz produkcja dubletów i trypletów, można uzyskać kamienie o wyjątkowym wyglądzie. Choć mogą nie mieć one tej samej wartości co naturalne kamienie, często są równie piękne i pozwalają na tworzenie wspaniałej biżuterii dostępnej dla szerokiego grona odbiorców.